Voetverzorging tips

Op deze pagina vindt u enkele handige tips om uw voeten op een goede manier te verzorgen.


  • Was de voeten dagelijks met water en heel weinig zeep of een zeepvrij product en droog uw voeten goed af tussen de tenen.
  • Transpirerende voeten dagelijks na het wassen sprayen met een voetdeodorant en het dragen van katoenen- of dunne wollen sokken is raadzaam.
  • Draag niet altijd dezelfde schoenen, maar wissel regelmatig en laat de schoenen luchten. Maak de schoenen regelmatig schoon van binnen met een vochtig doekje en een scheutje azijn en laat de schoen goed drogen. Laat schuin afgesleten hakken tijdig repareren voor een goede loophouding. Koop leren schoenen met leren binnenwerk en een hakhoogte van maximaal 3,5 centimeter.
  • Draag schoenen met een stevige soepele zool, breed genoeg en goed omsluitend om de hak en enkel. Ben je wat te zwaar en gauw moe in de voeten draag dan een inlegzool met voorvoetsteun of laat een zool op maat maken.
  • Neem regelmatig een lekker warm voetbad tot over de enkels en schuur het teveel aan eelt eraf met een puimsteentje of eeltvijl. Smeer uw voeten regelmatig in met een goede verzorgende voetcreme op natuurlijke basis voor een droge huid. Zo kunnen pijnlijke hielkloven worden voorkomen. Mocht u hier wel last van hebben, dan adviseren wij u een afspraak te maken.
  • Heb je pijnlijke voeten of tenen, loop dan niet door maar maak een afspraak om verergering van de klachten te voorkomen.
  • Knip de nagels niet te kort en recht af en vijl de scherpe hoekjes van de grote teennagel glad. Dikke nagels zijn schimmelnagels (kalknagels in de volksmond) en moeten dunner geslepen worden door de pedicure en elke dag behandeld worden met een antischimmelnagelmiddel om erger worden en uitbreiding naar andere teennagels te voorkomen.
  • Heb je jeukende voeten of pijnlijke blaasjes tussen de tenen dan is dat waarschijnlijk een huidschimmel of zwemmerseczeem. Laat de huisarts de oorzaak vaststellen en koop bij de apotheek een zalf die dit bestrijdt. Draag katoenen sokken en was niet met zeep maar met water en een scheutje azijn.
  • Draag je eigen slippers in het zwembad en de sauna en loop niet met blote voeten op vuile vloeren of in vuile schoenen en sportschoenen. Dit om zwemmerseczeem en voetwratten te voorkomen.
  • Neem een warm voetbad met zout als je last hebt van vermoeide voeten en leg de voeten wat hoger. Laat de voeten masseren en je voelt je als herboren!

(bron: branche organisatie ProVoet)











Wilt u een afspraak maken?   

Hannie de Jonge   

Tel. 050 5413325